یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان |یک روز بعد از تحصن الیاس نادران نماینده تهران در صحن مجلس، درخواست استعفای او از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

این نماینده در جلسه علنی دیروز مجلس در انتقاد به نحوه اداره مجلس و عدم رسیدگی به درخواست استعفایش دست به تحصن زد.

الیاس نادران روز گذشته (۲۱ آبان ماه) در صحن علنی مجلس تحصن کرد. او به نشانه اعتراض به عملکرد هیئت رئیسه مجلس، مقابل جایگاه آنها تحصن کرد و روی زمین نشست. این تحصن یک ساعت طول کشید و در این مدت تعداد زیادی از نمایندگان با او صحبت کردند. نادران در نهایت با وساطت مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس به تحصن خود پایان داد و روی صندلی‌اش نشست.

او ظاهرا با وعده به جریان افتادن استعفایش به تحصن خود پایان داده بود اما با آغاز جلسه علنی نوبت عصر مجلس، بار دیگر در مقابل جایگاه هیات رییسه مجلس به تحصن نشست. سرانجام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پایان جلسه علنی نوبت عصر اعلام کرد که در اولین جلسه هیات رئیسه استعفای ایشان بررسی و پس از شنیدن دلایل استعفا و در صورت پذیرش هیات رییسه اعلام وصول و در صحن اعلام خواهد شد. او گفت: آقای نادران بحثی داشتند و استعفا دادند من برای تنویر افکار عمومی بگویم که در هیأت رئیسه مجلس تصویب کرده ایم که استعفای نمایندگان باید مدلّل (بر اساس دلایل موجه) باشد و بعد به صحن ارائه شود.

ماجرای تحصن نادران به بعد از تصویب کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بر می‌گردد. او به عنوان مخالف کلیات این طرح ثبت نام کرد که موفق به ابراز مخالفت خود نشد. در ادامه وی در اعتراض به شیوه اداره صحن مجلس، درخواست استعفای خود را مطرح کرد و با تحصن در برابر جایگاه هیات رییسه، اعلام کرد تا زمانی که درخواست استعفاء وی پذیرفته نشود، به تحصن خود ادامه خواهد داد.

او پیش از تحصن لحظاتی در جایگاه خبرنگاران حضور پیدا کرد و انتقاد خود را از شیوه رسیدگی به این طرح و عدم اجازه برای مطرح شدن نظرات مخالفان در کلیات و جزییات بیان کرد و گفت: بنده برای پیگیری درخواست استعفای خود و در انتقاد به این شیوه اداره جلسه به تحصن می‌نشینم.

نادران از چه چیزی دلخور است؟


الیاس نادران درحالی در جایگاه مخالف سرسخت قالیباف قرار گرفته است که از نظر گرایش سیاسی به قالیباف نزدیک است اما طی سه سال و اندی که از عمر مجلس می گذرد او بارها و بارها قالیباف را در صندلی ریاست مجلس به چالش کشیده است، فارغ از تذکر و اخطار به رئیس مجلس، رقابت بر سر صندلی ریاست، تهدید به ترک صحن مجلس و استعفا و حالا تحصن از جمله روش های دیگر نادران برای اعلام مخالفتش با قالیباف بوده است.

برخی ریشه این اختلاف را به کم شدن نقش آفرینی او در مجلس و نداشتن جایگاهی متناسب با سابقه و تخصصش از یک سو و بی توجهی قالیباف و طیف همراهانش به نادران طی سال های اخیر می دانند. روزنامه اعتماد پیشتر در گزارشی نوشته بود؛« نادران از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم به حاشیه رانده شده است. او که یکی از باسابقه‌ترین نمایندگان مجلس در ادوار مختلف است، با توجه به تخصص و تجربه‌ای که داشت، به ریاست هیچ کمیسیونی نرسید و برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که این مساله موجبات ناراحتی او را فراهم کرده است.»

در این گزارش تاکید شده بود؛« ظاهرا مجلس اصولگرایی که در اواخر دولت دوازدهم بر سر کار آمد با آنچه نادران از یک مجلس اصولگرایی در ذهن داشت، تفاوت داشت. در همان آغاز به کار مجلس شایعه‌ای مبنی بر استعفای الیاس نادران به گوش رسید. به نظر می‌رسید که نادران از بی‌توجهی به جایگاه و منزلتش به عنوان یک نماینده باسابقه در چینش ریاست‌های کمیسیون‌های مجلس ناراحت است.»

حتی باشگاه خبرنگاران نیز با اشاره به شایعه استعفای نادران، بحث اختلاف بر سر تصاحب قدرت در مجلس را مطرح کرده و نوشته بود؛ «الیاس نادران به‌دلیل رای‌نیاوردن در رقابت انتخاب ریاست کمیسیون برنامه و بودجه از اعضا دلخور و ناراحت بوده است؛ چراکه تجربه و جایگاه ویژه‌ای در زمینه علم اقتصاد دارد.»

برخی نیز این ادعا را مطرح کردند که برای جلوگیری از استعفای الیاس نادران کمیسیون جدیدی در مجلس تشکیل شد و نامش را کمیسیون جهش تولید گذاشتند تا ریاست آن را به نادران بسپارند، اما بازهم ریاست در نهایت به شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد سابق احمدی‌نژاد رسید همین امر نیز به حاشیه نشینی و دلخوری او دامن زد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان